Ud af huset

Tirsdag 38
287066777 1733613073648591 4549690455279413673 N

Solhusets koloni

Alle børn i Solhuset er på koloni hvert år i juni måned. Nogle gange tager vi på fælleskoloni, og andre år tager vi af sted klassevis. Vi lægger altid kolonien i nærområdet, så det er let at komme til, og vi får altid en masse hjælp fra forældrene til det praktiske; kørsel, madlavning, oprydning mm.

Der er tradition for at forældre eller bedsteforældre ved hjemkomst står på skolens parkeringsplads kl. 12 med flag og tager imod alle de glade, trætte og spændte børn. SFO’en har åbent, men børnene er godt brugte, så det anbefales, at de kommer hjem.

Koloni for 4. og 5. klasse

4. og 5. klasse tager på koloni i slutningen af skoleåret; nogle gange begge klasser sammen, andre gange hver for sig. Det er en tur med to overnatninger, og nogle gange ligger vi i telt, andre gange bor vi i hytter.

De praktiske opgaver, som f.eks. madlavning løser vi i fællesskab, så der er rige muligheder for at øve sig i samarbejde. Vi bruger de nære omgivelser som udgangspunkt for en masse fælles aktiviteter.

Hvert andet år tager vi til Carlsberg Camping på Tåsinge. De andre år finder vi et naturskønt sted i cykelafstand.

Bornholm i 6. klasse

I mange år har det været en tradition, at 6. klasse er på Bornholm som en afslutning på skoleåret. Vi indlogerer os på Svaneke Vandrerhjem, som er et rigtig godt sted at bo. Lejrskolen er en tur med 4 overnatninger, så der er god tid til at udforske øen.

Vi kører en del med bus rundt på øen, og vi får bl.a. set Hammershus, Ekkodalen, Dueodde, Natur Bornholm og Rokkestenen. Nogle år tager vi turen over til Christiansø og Frederiksø. Desuden skal der være mulighed for at spise isvafler og røgede sild, samt shoppe og se glaspusteri.

Det er en lejrskole, hvor der er rig mulighed for at lære hinanden at kende på nye måder, og sammen får nye oplevelser og møde nye udfordringer.

Skolen betaler turen, så der er kun udgifter til lommepenge. Forældrene sørger som regel for transport til og fra Odense Banegård.

244594280 1559335227743044 2078298337571199021 N
Skærmbillede 2023 05 18 Kl. 08.50.39

Lejrskole i 9. klasse

Destinationen er som regel en europæisk hovedstad, når 9. klasse tager på lejrskole i september. Turen er godt planlagt hjemmefra, og eleverne har bl.a. indsamlet viden om de steder, som klassen skal se i den valgte storby.

Lejrskolen giver elever indblik i et andet lands kultur, historie, samfundsforhold og sprog. Den styrker desuden klassens fællesskab og den enkelte elevs dannelse, bl.a. ved at eleverne får erfaring med at færdes i og opleve en storby under trygge rammer.

Skolen betaler turen, så der er kun udgifter til mad og lommepenge. Forældrene sørger som regel for transport til og fra Odense Banegård.

Andre ture

Igennem skoleåret bliver der arrangeret forskellige ture ud af huset i form af teateroplevelser, biografture, kunstudstillinger og lignende.

Som et supplement til samfundsfagsundervisningen er overbygningen ofte på besøg på Christiansborg i 8. klasse og i landsretten i Odense i 9. klasse, hvor eleverne overværer en retssag.