24
nov

Gal eller genial?

Kridthusets emneuge er skudt i gang, og overskriften er ’Gal eller genial’.

Mange opfindelser og nye tendenser i samfundet, bliver i starten tit kaldt gale, skøre og vanvittige.
Sådan er det ofte, når der kommer noget nyt på banen. Mennesker kan være varsomme overfor nye og ukendte ting.

Tænk bare på, da modige mænd første gang begyndte at tale om, at de ville finde en måde at flyve på ligesom fuglene. Folk lo og affejede det som vanvittigt. De anså det som galt. I dag er det en genial opfindelse, som støtter globaliseringen og gør umulige ting mulige. Kridthuset har fundet 5 områder, som på en og samme tid er gale og geniale, og kridthus-eleverne har arbejdet i disse rullende værksteder ugen igennem.

Dragefremstilling i sløjd

Første værksted er netop opfindelsen med at flyve som fuglene. Morten Rohde er in charge her, og han starter med at fortælle eleverne om opfinderne bag (brødrene Wright), og han demonstrerer både succeser og fiaskoer i udviklingen af opfindelsen. I klasselokalet ser de efter oplægget en film, der fremhæver historiske perspektiver, som fik stor betydning for vores samfund i dag. Resten af dagen bruger de i sløjdlokalet, hvor eleverne i små grupper fremstiller en drage. De arbejder med det praktiske og æstetiske aspekt, hvor de skal skabe og arbejde håndværksmæssigt med at fremstille et produkt. De skal opleve glæden ved ar forvandle materialer til et konkret produkt.

Eksperimenterende teater

Ikke så langt fra sløjd, bor 4. klasse i deres nyrenoverede lækre lokaler. Her arbejder Maja med teater i alverdens mulige og umulige former. Teater er en ældgammel kulturel tradition, og det er noget af det første, som vi har kendskab til fra mange forskellige kulturer verden over. Traditionelt set er et teaterstykke bygget op over et manuskript, og det består af replikker mellem skuespillerne. På et tidspunkt bryder man normerne for det traditionelle, og her synes mange i starten, at det er både galt og vanvittigt at opføre teater på den nye måde. Den såkaldte nye måde defineres af, at der ikke er et færdigt manuskript, men til gengæld improviserer man. Skuespillerne behøver ikke at være trænede teaterfolk. Faktisk kan ganske almindelige mennesker i alle aldre få stor glæde af at eksperimentere og opføre teater på alverdens forskellige måder. I dag er teater en af grundpillerne for indlæring i skolerne. Man har fx rollespil i de fleste sprogfag. Ofte vil man i dansk opleve, at man skal opføre et læst værk som et lille dramastykke. Således får man en mere levende oplevelse af det læste værk, og de fleste elever vil tage ejerskab.
Hos Maja eksperimenterer de om formiddagen med en masse forskellige øvelser, og der bliver grinet og heppet i stor stil. Sidste halvdel af dagen består i at eleverne selv skal konstruere et stykke, som de skal vise for resten af holdet.

Kim Larsen

I Kridthuset hænger der en rigtig gavflab ud. Med en øl i hånden og en cigaret hængende i mundvigen. Han er blevet kaldt Danmarks nationalskjald, men det ville nok ikke hue ham, hvis han havde været i live. Han opfattede sig selv som spillemand. Folkets spillemand.
Lisbeths værksted starter med en god indføring i Kim Larsens liv og levned. Særlige bøger er hentet hjem til formålet, som beskriver barndom, ungdom og voksenliv. Både den private del og den musikalske karriere. Mange er enige om, at Kim Larsens musik er genial, men mindst ligeså mange er enige om, at manden bag er gal og anarkistisk.
De sidste år af Kim Larsens liv vandt han dog mere sympati i den danske befolkning, og hans død medførte, at hans popularitet steg helt til vejrs.
Hos Lisbeth lærer eleverne om Kim Larsens liv og levned, og de besvarer opgaver om ham. De analyserer hans sange og præsenterer dem for hinanden. De klipper hans silhuet på farvet papir og hænger dem op i Kernehuset, hvor lyset fremhæver dem.

Storm P.

Til venstre i Kridthuset, støder vi på en anden interessant herre. På bibliotekets forfatterweb skriver de således om ham: ’Robert Storm Petersen – Storm P. – var på mange måder en kunstnerisk anarkist. Han lod sig ikke begrænse og var svær at sætte i bås; han var både bladtegner, maler, illustrator, skuespiller og forfatter med en meget lang række af forskellige udgivelser bag sig. Storm P. var kendt for sit skæve og humoristiske syn på livet; han dyrkede sprogets underfundigheder og prøvede at få ’livets små sandheder’ frem gennem filosofiske og eksistentielle betragtninger. Storm P. er særligt kendt som tegner og for sin karakteristiske streg, og hans værker har i dag klassikerstatus.
Anne starter dagen med at fortælle eleverne om denne gale og geniale mand. De ser en film, hvor hans liv og karriere gennemgås, og der vises eksempler på hans kreativitet. Derefter går eleverne i gang med at skabe deres egne Storm P. inspirerede installationer. Deres evner indenfor innovation og ’tænken ud af boksen’ vækkes og dyrkes.

Nye tendenser i maden

Sidste værksted hjælper min næse mig vej til. Her dufter nemlig af hjemmelavet mad og selvproducerede ting.
Vores mad i verden har også gennemgået en gribende udvikling.
Årsagerne hertil er mange og blandede, da både ideologi, politik og økonomi spiller ind på dette område. Da jeg var barn, spiste de fleste mennesker stort set hver dag sauce, kartofler og kød. Folk ville falde døde om af grin, hvis man dengang for 30-40 år siden havde sagt, at fremtiden ville være vegetarisk, og at man fx ville spise tang og andre ressourcer fra naturen.
Ikke desto mindre er det virkeligheden i dag. Mange mennesker er vegetarer, og der er en øget bevidsthed om dyrevelfærd, økologi og moder jords velbefindende.
Hos Birgit laver eleverne et vegetarisk måltid helt fra bunden. De bager burgerboller, laver mayonnaise, og pickles, og de producerer en grøntsagsfars, som erstatter den bøf, man som kødspiser ville have haft i burgeren. Andre laver dessert og hjemmelavet Nutella, og der udveksles ideer til andre mulige spiser (tang, insekter, biller, gode opskrifter).

Forunderlige verden

Kridthusets emneuge har styrket elevernes nysgerrighed og opfattelse af ting, som for os i dagens Danmark er helt naturlige og geniale, men som tidligere blev opfattet som gale!
Hvorledes forstå nutiden, hvis vi ikke kender fortiden! Fortiden har skabt nutiden.

Forunderlige verden.

Katja Eva Klitgaard