13
jul

Stjernebørn synges i Stjernehuset!

På en smuk og solskinsrig fredag, er det 2. og 3. klasses tur til at blive sunget ud og videre i deres nye lokale, Stjernehuset, som eleverne selv har døbt deres nye hus. Huset er netop under renovering, og diverse håndværkere vimser rundt for at gøre det fint og flot til skolestart i august.

Under Corona-venlige forhold, stiller børnehaveklassen og første klasse sig op foran døren, hvor 2. og 3. befinder sig. De står i en fin flagallé, og de synger med søde og sikre stemmer deres venner igennem alléen og hen til de opstillede bænke.

Æresgæsterne sætter sig forrest, og i halvcirklen sætter de andre klasser sig.

Endnu en sang flyder gennem solens varme stråler.

Rikke og Anne holder en tale for deres elever, som lige om lidt er videre. Talen tager udgangspunkt i rumfartssymbolik, da 3. klasse blandt andet har optrådt med månelandingen til Musicalion, og pigerne optrådte med en stjernedans. Børnene lytter, smiler og mindes.

Hver gang en klasse forlader Solhuset, har deres lærer kreeret et billede, som symboliserer eleverne og deres færden. I år er det naturligvis et maleri af jordkloden med omkringliggende planeter, så den stærke symbolik er også med her.

Selvfølgelig sluttes arrangementet af med ’Under stjernerne på himlen’ og en astronaut-is.

Tale til 2. og 3. klasse fra Rikke og Anne:

R: Kære 2.-3. klasse.

Vi har været på en spændende rejse sammen gennem de sidste 2-3 år. Undervejs er der sket mange ting. I startede med at flyve i hver sin bane rundt om solen eller Solhuset, men så skete der en kollision mellem jeres to komet-klasser. Ud af det voksede der en ny galakse og et nyt spirende fællesskab var skabt.

A: Undervejs er der kommet nye himmellegemer til. Ida-Gry, Laura, Josephine, Caroline, Vidar og Alberte. Klassen har vist stor imødekommenhed og været gode til at inddrage nye kammerater i fællesskabet i rumskibet, så disse har følt sig velkomne og hurtigt er faldet til.

R: På rejsen har vi oplevet mange stjernestunder, fx afholdt 3. kl. et fint eventyr-solhusløb i skoven. Vi glæder os til, at det er kommende 3. kl., som skal stå for Solhusløbet. Vi har holdt høstfest, været i teatret og biografen, lavet cirkus og musicalion og haft udeskole og været på koloni.

A: For at en rumrejse til månen skal lykkes, er det vigtigt, at man kan samarbejde, give plads og tage hensyn til hinanden og hinandens behov. Det har I været rigtig gode til, og I har været gode til at se hinandens kvaliteter. Hvis der er en ilt-beholder, som er ved at løbe tør – så er I gode til at dele!

R: På vores rumrejse har vi mødt forskellige forhindringer, som vi skulle navigere udenom. Planeten Corona var en stor udfordring, som bragte os ud af kurs og spredte os som stjernestøv i mindre galakser. Heldigvis er vi blevet forenet og koblet sammen igen, og vi flyver med fælles kurs med Stjernehuset som mål. I har klaret mødet med Corona-planeten med mod, oprejst pande og optimisme.

Det har givet os mulighed for at komme tættere på hinanden og vi har lært hinanden rigtig godt at kende.

A: Som en ægte astronaut har I udforsket, samlet ny viden, observeret, læst og beregnet, eksperimenteret og formidlet det, I har lært videre til jeres kammerater. I er nu klar til nye, spændende ekspeditioner i Galaksen de kommende år.

R: Hver dag er vi startet med en morgenbreafing, hvor I har fortalt om løst og fast, og vi har hørt om alt fra computerspil, hundehvalpe, forstuvninger, kommende lillesøstre eller brødre og andre vigtige oplevelser og indtryk. Tak fordi I har delt alt med os, både det der har gjort jer glade og det der har gjort jer kede af det.

A: Inden vi ønsker hinanden en rigtig dejlig sommerferie, skal vi hjælpe hinanden med at synge Rasmus Seebachs: Under stjernerne på himlen.