Om fritteren

Glamsbjerg Fri Ogefterskole 2020 03147

Velkommen i Solhuset

Skolefritidsordningen, i daglig tale Fritteren, har til huse i Solhuset, hvor 0.-3. klasse også har deres klasseværelser.

Vi har rigtigt gode faciliteter, for Solhuset er opdelt i mange rum. Vi har vores store fællesrum i midten af huset, og vi kan bruge klasselokalerne, når skoledagen er slut. Derudover har vi flere små rum og mindre kroge, som bruges som temarum som fx teater, værksted og puderum. Vores små kroge benyttes eksempelvis til dukker, Lego, hygge og læsekroge.

Fritteren har også mulighed for at benytte andre af skolens lokaler, som fx gymnastiksal, musiklokale og billedværksted.

Udeområder

I det store dejlige udeområde omkring Solhuset er der mulighed for et væld af aktiviteter som f.eks. diverse boldspil, hulelege og sandlege. Vi har legepladser, gynger, svævebane, kælkebakke, klatretræer og mooncar-bane, og derudover har vi plantekasser og et lille husdyrhold med høns og kaniner. Der er desuden bålhytte, samt en lille bjælkehytte, Solhytten, der især benyttes i forbindelse med Fritterens ude-temaer.

Glamsbjerg Fri Ogefterskole 2020 02602

Målsætning

Det er Fritterens målsætning, at alle børn skal føle sig set og hørt. Vi møder børnene med anerkendelse og rummer deres forskellighed. Børnene skal føle sig værdifulde og kende deres betydning for det forpligtende fællesskab

I Fritteren skal børnene mødes med omsorg, tillid og respekt, samt alderssvarende krav og udfordringer. Det er betydningsfuldt for, at børnene kan føle sig som en del af fællesskabet, samt udvikle deres selvværd og få et godt børneliv.

274926818 1661946717481894 8766539805706383087 N
Glamsbjerg Fri Ogefterskole 2020 03087

Fritterens fokus

I Fritteren har vi fokus på:

• En hverdag i et trygt og anerkendende miljø med tydelige og autentiske voksne.
  • En hverdag, hvor det enkelte barn bliver set, hørt og behandlet med respekt.
  • En hverdag, hvor barnet lærer at skabe venskaber og indgå i inkluderende fællesskaber.
  • En hverdag med glæde og udfordringer.
  • En hverdag med genkendelige rammer.
  • En hverdag, hvor leg og læring er er betydningsfulde elementer i forhold til trivsel og sociale relationer.
  • Et godt samarbejde mellem personale og forældre, der samarbejder om børnenes udvikling og trivsel og det forpligtende fællesskab.