Midt imellem store og små
For børn i denne alder har man opfundet begrebet Tweens, der refererer til, at man er ’in between’ - midt imellem – små børn og teenagere. Det kan godt være en forvirrende alder, og derfor er vi optaget af, at eleverne har et godt tilhørsforhold.
Eleverne i 4. klasse bevarer forbindelsen til kammeraterne i 3. klasse, idet de har idræt og flere praktisk-musiske fag sammen.
Eleverne i 5. og 6. klasse har ligeledes idræt og praktisk-musiske fag sammen, mens alle 3 klasser i Kridthuset blandt andet arbejder sammen i emneuger og på emnedage.
Eleverne
Tweens bliver ofte beskrevet som børn med indre kaos, der søger ydre x-faktor. Under alle omstændigheder tweens årene er en udviklingsperiode, der byder på mange glæder, men også mange udfordringer og bekymringer.
Skolen er det sted, din tween opholder sig flest timer på en dag. I Kridthuset vil vi derfor møde børnene, hvor de er i deres identitets- og modningsproces.
Kridthuslærerne arbejder på at skabe rum for udvikling med fokus på både faglige, personlige og sociale mål.
Vi vil motivere eleverne til gradvist at tage et øget medansvar for skolelivet og det forpligtende fællesskab, og sideløbende med de faglige mål går vi efter at udvikle den enkelte elevs selvværd, spontanitet, tolerance, nysgerrighed, engagement, fantasi og indlevelsesevne.
Fagene
Alle fag er vigtige, både de boglige og de praktisk-musiske. Dansk og matematik er fag, der gennem hele skoleforløbet har en solidt timetal, og sådan er det også på mellemtrinnet
Foruden dansk og matematik har 4., 5. og 6. klasse engelsk, tysk, natur/teknologi, kristendom og historie, der ofte forløber som fortællefag, idræt, musik, billedværksted, sløjd, hjemkundskab og håndarbejde. I 5. og 6. klasse er der desuden dramaundervisning.
Eleverne i 4. og 5. klasse har derudover mulighed for at gå til svømmeundervisning en gang om ugen fra efterårsferien og frem til påske.
Fællesskabet
Det er vigtigt, at vi i Kridthuset kender hinanden og er trygge sammen. Vi skal være opmærksomme på fællesskabet, – ikke mindst når det drejer sig om tweens, elever med begyndende pubertet og deraf følgende usikkerhed og sårbarhed, hvad angår identitet, kammerater, evner og formåen.
Eleverne i teamet skal mærke, at de voksne er fælles om børnene og huset. Vi laver rammer og retningslinjer for at skabe tryghed i hverdagen, og vi sørger for at lave en masse ting sammen, der kan styrke fællesskabet og sammenholdet både i og på tværs af klasserne.
Mellemtrinnet har repræsentanter fra deres klasser i skolen elevråd.
Aktiviteter og arrangementer
4.-6. klasse
De fleste af vores arrangementer og traditioner har vi fælles med resten af skolen. Dem kan du læse mere om under Traditioner, og du kan se datoer herunder.
Her nævnes blot de arrangementer, hvor der sker noget særligt for klasserne på mellemtrinnet:
Juletræsfest
En af årets store begivenheder er vores Juletræsfest. Den er for eleverne i børnehaveklassen til og med 6. klasse og deres familier, som også står for det praktiske arbejde på denne aften. Det er et af skolens mest traditionsrige arrangementer, som bl.a. indeholder julesang omkring træet, sanglege og Den Store March.
Pyjamasparty
I løbet af efteråret har mellemgruppen sin pyjamasfest, som 6. klasse planlægger. Der er fællesspisning kl. 17.30, hvor alle har medbragt mad til det fælles tagselvbord. Det er Glamsbjerg flotteste tagselvbord! Vi har nattøj på og måske hovedpude og sovedyr med. Efter spisningen er der diskotek og underholdning planlagt af 6. klasse. De har desuden ansvaret for en bod, hvor man kan købe slik og drikkelse.
Teateroplevelser
Nogle gange tager Kridthuset på en fælles teatertur. Ofte er det Odense Teaters familieforestilling, der bliver valgt, og som regel arrangerer klasselærerne forældrekørsel til disse udflugter.
Det er en hyggelig fælles oplevelse, som giver god inspiration til elevernes eget arbejde med teater i forbindelse med faget drama og i processen omkring Musicalion.
Sommerlørdag
Den sidste skolelørdag før sommerferien kalder vi sommerlørdag. Her tager 3. og 6. klasse afsked med deres team, for nu skal de rykke op i henholdsvis Kridthuset og Overbygningen. Forældre og søskende er velkomne til at deltage i dagen.
Koloni og lejrskole
4. og 5. klasse tager på koloni med to overnatninger i slutningen af skoleåret. Nogle gange sammen, andre gange hver for sig, og nogle gange ligger vi i telt, andre gange bor vi i hytter.
De praktiske opgaver, som f.eks. madlavning løser vi i fællesskab, så der er rige muligheder for at øve sig i samarbejde. Vi bruger de nære omgivelser som udgangspunkt for en masse fælles aktiviteter og oplevelser.
I mange år har det været en tradition, at 6. klasse er på Bornholm i juni, og vi indlogerer os som regel på Svaneke Vandrerhjem, som er et rigtig godt sted at bo. Lejrskolen er en tur med 4 overnatninger, så der er god tid til at udforske øen.
Det er en lejrskole, hvor der er rig mulighed for at lære hinanden at kende på nye måder, og sammen får nye oplevelser og møde nye udfordringer.
Indmeld dit barn
Når du melder dit barn ind, er det vigtigt, at du kender til skolens værdier. Kontakt gerne skolen og aftal et besøg, inden du tager din beslutning.