Lektier eller ej?

Ingen lektier før 7. klasse

Børn skal kunne komme i skole uden at skylde skolen noget.

Den lektiefri børneskole betyder, at læreren ikke rutinemæssigt giver lektier for. Som udgangspunkt skal man kunne nå at lære det, der skal læres i det tidsrum, barnet går i skole.

Skolen kan dog altid, i samarbejde med forældrene, lave individuelle aftaler om hjemmearbejde og ekstra træning af specifikke færdigheder, som f.eks. læsning.

At komme til at lege eftermiddagen væk må aldrig være et problem i børneskolen på Glamsbjerg Friskole. Læringen skal bygges på motivation og nysgerrighed. Vi vil altid opfordre til at arbejde videre derhjemme, når man har tid og lyst, vise skolesager til far, læse højt for mor, øve tabeller med bedstemor eller se på landkort med bedstefar. Det faglige udbytte er stort, når man er motiveret, og det er rart, at man kan beskæftige sig med skolen, når det passer ind i familiens rytme.

Fra 7. klasse begynder eleverne at få lektier for. Vi oplever, at de fleste er ret motiverede for det, og det er i løbet af overbygningen, at de skal vænne sig til hjemmearbejde, for det vil de også møde på deres ungdomsuddannelse.

Jamen, lærer børnene så det de skal? Ja! Det viser bl.a. vores samarbejde med gymnasiet, og de karakterer vores afgangselever får ved de afsluttende prøver, hvis man er interesseret i den talmæssige side af sagen.

Lektiepolitik for 0.-6. klasse

På Glamsbjerg Fri- og Efterskole er friskolens børnehaveklasse til og med 6. klasse lektiefri. Den lektiefri børneskole betyder, at læreren ikke rutinemæssigt giver lektier for. Som udgangspunkt skal man kunne nå at lære det, der skal læres i det tidsrum, barnet går i skole.

Skolen kan dog altid, i samarbejde med forældrene, lave individuelle aftaler om hjemmearbejde og ekstra træning af specifikke færdigheder, som f.eks. læsning.

At komme til at lege eftermiddagen væk må aldrig være et problem i børneskolen på Glamsbjerg Fri- og Efterskole. Læringen skal bygges på motivation og nysgerrighed. Vi vil altid opfordre til at arbejde videre derhjemme, når man har tid og lyst, vise skolesager til far, læse højt for mor, øve tabeller med bedstemor eller se på landkort med bedstefar. Det faglige udbytte er stort, når man er motiveret.

En lektiefri børneskole på Glamsbjerg Fri- og Efterskole betyder i praksis:
• At hjemmearbejdet for elever til og med 6. klasse er baseret på individuelle aftaler mellem skole og hjem
• At det ikke altid er de langsomme elever, der har lektier for
• At den daglige undervisning ikke er baseret på hjemmearbejde
• At alle elever har et fælles udgangspunkt og møder hver dag uden dårlig samvittighed
• At skolen forventer, at forældrene interesserer sig for børnenes faglige udvikling ved jævnligt at læse, regne, snakke og undre sig sammen med deres børn.

Friskolen har været lektiefri i mere end 40 år, så når lektiedebatten med jævne mellemrum fejer hen over landet, giver det altid lidt medieomtale til Glamsbjerg Friskole.
Se mere her:

Lektiefri skole i Glamsbjerg. Artikel på TV2Fyns hjemmeside 4. februar 2008.

Skolen uden lektier. Artikel i LokalAvisen Assens 18. februar 2008.

Skole – nu med barndom. Artikel i Politiken 22. oktober 2004.

Mere om lektier og lektiefrihed:

Fri fra skole. Fri for lektier. Artikel i FynskeMedier 13. juni 2010.

Lektier gør mere skade end gavn. Artikel på Avisen.dk 9. oktober 2007.

Forsker: Leg er bedre end lektier. Artikel på TV2 hjemmeside 4. oktober 2003.

Lektier skaber negativt skolesyn. Artikel i Jyllandsposten 1. maj 2001.

Skolens tilsynsførende, Flemming B. Olsen, er den i landet, der ved mest om lektier og lektiefrihed. Besøg hans hjemmeside her.