Emneuger og emnedage

154172866 1406327343043834 1502031448056471962 N

I løbet af et skoleår har vi forskellige emneuger og emnedage. Det giver mulighed for at arbejde med bl.a. fag, temaer og emner på andre måder. Emneuger og emnedage er desuden herlige afbræk i hverdagen, og de bidrager til trivsel og fællesskab, fordi eleverne ofte kommer i nye konstellationer.

319288115 825119385263426 24671574124786414 N
P1954686

GFE-dage

Vi har tradition for en række emnedage, hvor vi blander store og små elever på tværs af teams og på tværs af friskole og efterskole. Det drejer sig om GFE-dag, som er en fælles idræts- og legedag, det drejer sig om Skolernes Motionsløb og om Juleridag i december. De øvrige GFE-dage, som Fastelavn og Dansens Dag, afholder vi samtidig, men er opdelt i aldersgrupper. Se evt. mere under Traditioner.

Øvrige emnedage

Friskolen har en del andre emnedage, som foregår i klasser eller teams. Det kan være Solhusløb, Trivselsdag eller andre klasselærer- eller fagdage. Dem kan du læse mere om under de enkelte teams.

Emneuger

En uge i efteråret har friskolen emneuge, mens efterskolen er på lejrskole. Det giver gode muligheder for at tage alle skolens faciliteter i brug. Nogle gange afholdes der emneuger klassevis, andre gange i teams, og hvert tredje år er hele friskolen sammen om en fælles minisamfunds-uge med eget byråd, egen valuta, butikker og mange andre erhverv. Det er samfundsfag i praksis for store og små, og det giver anledning til mange gode snakke omkring aftensmaden derhjemme.

Musicalion

Musicalion er musikteater for hele skolen. Skolens lærere beslutter overskriften og sætter de overordnede rammer, mens de enkelte klasser eller teams laver deres egen “del af forestillingen”. De enkelte optrin eller scener bindes sammen af sange og musik, så forestillingen kommer til at fremstå som en helhed. Vi bruger omtrent halvanden uge på det og slutter af med forestillinger onsdag og torsdag formiddag og aften.